محسن توحیدیان ▪️
«عملیات ضد میهنی» یا همان «اقدام علیه امنیت ملی» عنوانی بود که «ماکسیمیلیان روبسپر» با ترویج آن، دورهی وحشت و ترور را پس از پیروزی انقلاب کبیر فرانسه آغاز کرد. دورهی هولناک و خونباری که پایان آن با اعدام خود او به پایان رسید تا عصر «ناپلئون» آغاز شود. روبسپیر درست به همان شیوه که «ژرژ دانتون» و یارانش را در یک دادگاه سراپا سیاسی و ناعادلانه به تیغ گیوتین سپرد، خود نیز گردن به گیوتین داد تا طعم گس جمهوری بدون عدالت را چشیده باشد. «آندری وایدا» فیلم نفسگیرش (دانتون ۱۹۸۳) را با تصویر گیوتینی آغاز میکند که در پارچهای سیاه پوشیده شده و ریزهبارانی بر آن میبارد. موسیقی «پرودرومیدس» با لحنی هراسآور که حتا در لحظههای آرام و بدون حادثه نیز تکرار میشود، خبر از فاجعهای میدهد که پیامبرش همان تیغ گیوتینی است که در چادر سیاهش رو گرفته است. گیوتین پوشیده است اما بهزودی آن را عریان میکنند تا میدان را از خون بنیانگذاران انقلاب قرمز کند.
«فرانتس فانون» گفته است و راست که انقلاب فرزندان خودش را میخورد. روبسپر که از فریفتن دانتون ناامید است، دستور توقیف روزنامهاش را میدهد و او و گروهش را با برچسب «ضد انقلاب» به دادگاهی میسپارد که قاضی آن بهگفتهی خود روبسپر تنها یک جلاد بیقدر است که وظیفه دارد هرکسی را که آنها برایش میفرستند از میان بردارد. عدالت در چنین ساختاری یک شوخی بیمزه است که در سیاههی خواستهای انسانی همیشه پشت صفحه میماند. «راجر پلانچن» هنگامی که بیقراری «کامیل» را در روزهای پیش از اعدام میبیند، میخواهد او را آرام کند. کامیل که آشکارا وحشتزده است میگوید:
«اما این عادلانه نیست.»
پلانچن پاسخ میدهد:
«فراموش نکن تو تنها حقی را داری که بتوانی از آن دفاع کنی!»
روبسپیر با قدرت سخنوری و رهبری کمنظیرش در یک خطابهی آتشین نمایندگان مجلس را بر علیه دانتون میشوراند و مجوز دادگاه فرمایشی را میگیرد. دانتون نیمهمست و خندان در میان هلهلهی مردمی که دوستش دارند قدم در دادگاه میگذارد. روزنامهنگاران حق ورود به دادگاه را ندارند. متهمان از آوردن شاهد به محکمه محروماند. در فقدان رسانه و هیئت منصفهی عادل، فریادهای دیوانهوار دانتون از دیوارهای محکمه آنسوتر نمیرود و هیچ گوشی شنوای دادخواهی او نیست. دستگاه مخوفی که خود او ـبه هر نیتی- بنیان گذارده است، با همان عادات ماسونی و شیوههای مرموزش او را قربانی میکند. هنگامی که مسیحوار به سکوی اعدامش میبرند، رو به فرانسه میگوید: «پس از من شورهزار خواهی شد و به من خواهی پیوست!» و هنگامی که از سکو بالا میرود به جلادش میگوید: «سر مرا به مردم نشان بده. سزاوارش هستند.»
□ فیلم وایدا به پایان میرسد اما در تداوم حلقههایِ تاریکِ تاریخ، چهارماه بعد در ژوئیهی ۱۹۷۴ روبسپیر در شبی بارانی بهحکم دوستان نزدیکش گردن به گیوتین میدهد. گیوتین پایین میآید و به زندگی او و دورهی وحشت در فرانسه پایان میدهد اما پایان دورهی وحشت در هر انقلابی آغاز حکمرانی نظامیان است. هنگامی که نیروهای انقلابی یکی پس از دیگری به همان چیزی بدل میشوند که با آن میجنگیدهاند و از آنجا که دیگر نمیتوانند مردم را با همان وعدههای همیشگی، کاریزمای رنگباخته و اعتقادهای فروریخته امیدوارِ خود نگه دارند، نظامیان سر بر میکنند. نظامیان، استبدادی را جایگزین فساد سازمانیافتهی انقلاب میکنند که از نهانخانههای همان فساد پروار شده است، اما برای فرو نشاندن خیزشهای مردمی و سرکوب جنبشهای آزادیخواهانه، اسلحهی نمایان را به سیاسیگری ترجیح میدهند. نتیجه، آرامش نسبیِ تحتِ اختناق، گسترشِ خفقان و مسدودسازیِ تمامی راههای انتقال قدرت است.