محسن توحیدیان ▪️
برج بابل را بنا کردند تا از آن بالا بروند و به بهشت برسند. بعد از توفان بزرگ، آنها در شنعار گرد آمدند و چون به یک زبان سخن میگفتند، شهری بزرگ بنا کردند و در میانهی آن برجی ساختند که سر در ابرها برده بود. یهوه که به نظارت پایین آمد، از یکرنگی و همکاری آدمیزاد وحشت کرد. با خودش گفت این آدمهای کلهخر که یک زبان و یک هدف دارند، اگر برج را به بهشت برسانند، مرا از جایگاه خدایی پایین میکشند. او که خدای حیلتها بود و آفریدهی خودش را خوب میشناخت، با گوناگونکردن زبان، آنها را به جان هم انداخت. آدمها چون دیگر زبان همدیگر را نمیفهمیدند، کار ساختن برج را ناتمام گذاشتند و در اثر جنگی بزرگ در سراسر جهان پراکنده شدند. در تابلوی بروگل مهتر، تمام آدمهایی که دور و نزدیک سرگرم کارند، به یک زبان حرف میزنند. زبان، که نماد باشکوه آن، برج بابل است، ابزار هستی و نیستی است. یهوه میداند که سخن، جهان میآفریند و اگر آدم خاکی پایش به بهشت برسد و پشت دم و دستگاهش بنشیند، او دیگر ارباب جهان نیست و تازه معلوم نیست چه بلایی سرش بیاورند. پراکندگی و دودستگی، از ابزارهای پیدایشاند اما نهاد قدرت آن را برای حفظ تسلط خودش بهکار میبرد. زمانی که آدمها نتوانند حرف همدیگر را بفهمند، بهشت همچنان آن بالا میماند و انسان محکوم به بندگی روی سیارهی رنج است. یهوه وقتی پایین میآید، شنعار را بهشتی یگانه میبیند که مردمانش میخواهند ستاد آفرینش را هم در دست بگیرند. این برای او قیام مسلحانه علیه نهاد قدرت است. قیامی در خون و عرقِ تن که تفنگ نابودگرش زبان است. برج بابل، داستانِ سخنگفتن است و اینکه چه کسی باید بالاتر از دیگران سخن بگوید.