محسن توحیدیان ▪️
▪️ هنر زمان، از ریخت انداختن است. پوست را مچاله میکند. خانه را میسابد. شانه را میاندازد. کلمات را ویران میکند. ناهید و بهرام بر گورستان مردگان نور میپاشند و زمان انگشتهای بسیار بلندش را بر پیشانی مردگان میگذارد. خدایانی که سینهریزهای بلند و ابروان دژم داشتند، در سیلاب بیپایابش دندان میشکنند. کلمات بر باد میروند. شیطان، انبانها و مخها را غارت میکند. آنها که در آفتاب ظهر چهارشنبه نشستهاند، ناپدید میشوند. صندوق عدم، دهان بیپایانش را باز میکند و مثل جارو برقی مخوفی همهچیز را بهدرون میکشد.
□ یکی از شبهای نخفتن، خودم را در یکی از رباعیات خیام پیدا کردم. همانطور که رباعی کمکم به من غالب میشد، سوراخهایی روی پوستم پیدا کردم که عمری هیچکدامشان را ندیده بودم. اولش خیال کردم از آن خالها یا لکههای فصلی است یا دانههای قرمزی که بیخبر پیدایشان میشود اما چراغ را که روشن کردم دیدم سوراخهایی کردهاند به چه گشادی. مفصلها را سوراخ کرده بودند برای عبور طنابهایی نامرئی و حالا میدیدم که طنابها خورده شدهاند و همانطور که روی موهایم برف مینشیند و پوستم از بخار نفس بهرام اکسید میشود، طنابها و سوراخها هم وا میدهند و آن سختکوشی اولیه را ندارند. آن رباعی قفسی بود که کسی مرا با حسی از بداههسرایی و شوخنگری در آن انداخته بود. آن هم ساعت چهار نیمهشب در سکوت سراسری شهر وقتی خبرنگارها برای شکنجه وضو میگیرند و فرشتگان عذاب بیدار میشوند. قفسی در چهار دیوار سترگ که مرزهای کالبد من با تخت و کتابخانه بود. دیدم که حقیقتن لعبتکی هستم که لعبتباز ولنگاری با ریسمانهای پکیدهی جبر به نوشتن وا میداردم و دل رحیم من را به هیچ میگیرد. مرغزاران سبزم را پشت دیوارهای دیروز نگه میدارد و میرقصاندم تا گیسو به دهان مکندهی آن جاروبرقی فراخ بدهم.
(نقاشی خیام کار علی فلاح است.)