حسن اصغری ▪️
محمد بن حسین بیهقی در سال ۳۸۵ هجری در ده حارثآباد از ولایت بیهق زاده شد. در نیشابور تحصیل کرد و در آغاز جوانی در مقام دستیار بونصر مشکان که کاتب دیوان رسالت سلطان محمود غزنوی بود به خدمت مشغول شد. پس از مرگ استاد بونصر مشکان که در زمان پسر سلطان محمد یعنی سلطان مسعود اتفاق افتاد، به ریاست دیوان رسالت برگزیده شد. بیهقی در حدود۴۵۰ هجری قمری یعنی در سن شصت وپنج سالگی به تالیف «تاریخ بیهقی» مشغول شد. وی در سال ۴۷۰ هجری قمری چشم از جهان فرو بست. بیهقی قصد داشت که تاریخ بنویسد اما بسیاری از وقایع و سندهای تاریخی با نگاه هنرمندانه و با ذهن خلاق او تبدیل به داستانهای تاریخی شده است. بعضی از داستانهای بیهقی بهلحاظ قوت ساختار روایی، بافت هنریاش بر جنبههای تاریخی چربیده است و با شکل و الگوی ساختاری داستانهای کوتاه امروزی پهلو میزند و گاه نیز برابر است و هیچ کم ندارد. نثر روایی بیهقی پر از تصویر، توصیف نمایشی عینی، استعاره، کنایه و اشاره است. داستاننویسان امروز ما میتوانند در گسترهی سترگ میراث ادبیمان کند وکاو و تعمق کنند و از غنای زبان و تخیل روایی آن بهرهی فراوان گیرند. میدانیم که داستاننویسان ما الگوها و قالبهای فنی داستانسرایی مدرن را از ادبیات داستانی اروپا و آمریکا کسب کردهاند. الگوها در قالبهایی که در دو قرن اخیر بر اثر رشد و تحولات صنعتی و اجتماعی جدید، پدید آمد و متحول شد و انواع متنوعی نیز زایید اما باید متأسف بود که پژوهشگران ادبی ما به داستانهای کهنسالمان عنایتی ژرفکاوانه نداشتهاند و تا کنون نیز نتوانستهاند بر روی بسیاری از داستانهای کوتاهمان که قرنها پیش از پیدایی آن در اروپا و آمریکا، پدید آمده بودند، انگشت بگذارند و تحلیلی مقایسهای از آنها ارایه کنند. سخن من یک ادعای قومشیفتگی و فارسیپرستی احساساتی نیست. پژوهشگران و علاقهمندان میتوانند از لابهلای متون ادبی یک هزارسالهمان، دهها داستان کوتاه بیرون بکشند و عناصر ساختاری آنها را با عناصر و الگوها و قالبهای داستان کوتاه دو قرن اخیر اروپا و آمریکا قیاس کنند و تشابه الگویی و تفاتشان را نشان دهند. متأسفانه، بیرونشیفتگی ما باعث شده است تا با دستآوردهای گذشتهی خودمان بیگانه شویم و به آنها نگاه نکنیم. بهعنوان نمونه میشود روی داستانهای تاریخی«تاریخ بیهقی» و داستانهای کتاب «فرج بعد از شدت» و حتا برخی از داستانهای کتاب «اسرارالتوحید» انگشت گذاشت و با کالبدشکافی تشابه الگوی ساختاری آنها را با قالب داستانهای روزگار ما مقایسه کرد و جنبههای زنده و تپندهشان را نشان داد تا چراغ راه نوآموزان شوند.