محسن توحیدیان ▪️
▪️ جریان سادهنویسی در شعر زمانهی ما از همان آغاز تنها یک رسالت داشت و آن سادهکردن صورت مسئله برای ذهنهای سادهانگار و سطحینگر بود. جریانی است مناسب روزگاری که در آن تهیمغزی یک برند پرطرفدار و ابتذال خوراک روزانهی آدمهای کوچه و بازار است. سادهنویسی هرکسی را به تکاپو انداخت تا قلم بردارد و در به خاک افتادن درختها سهمی داشته باشد. بانیان این مسلک شعری در سالهای دههی هفتاد هرجا مینشستند میگفتند که آیندهی شعر فارسی همین است. آنها به زیرکی دریافته بودند که تا بیست سال آینده خرد جمعی ایرانی چنان به انحطاط میرسد که میبایست برای خوراک روزانهاش لقمههای راحتالحلقوم و ساده آماده کرد. این سرنوشت محتوم جامعهی ادبی ماست که ارتباطش را با سنت ادبی درخشانش از دست داده است و چون کودک کودنی باید صورت مسئلههای بسیار پیچیده و انتزاعی را برایش تا حد مابهازاهای عینی دستمالیشده ساده کرد. آنقدر ساده که مبادا بر نادانی وسیع خویش آگاهی پیدا کند.
▪️ سخنگفتن به زبان اشراف، در خانهی محقر، غمانگیز است. «میل بفرمایید»گفتن، هنگامی که بر سفره نان و پیاز است. «استدعا دارم»گفتن به زیر سقفی یکسره تاریک و «سرفرازانه به خدمت شما شرفیاب خواهم شد»گفتن در مقامی که تنها اندوه و فقر و تنگدستی است. دشوار است از میان این آدمها رفیقی برگزیدن. این آدمهای تحت شبکه. این جنازههای تن داده به اخلاق موروثی با شلوارهای تنگ و دهانهای گشاد. این فروشندگان فرهنگ در بازار مکاره. چون پادشاهان و فرزانهگان سخن میگویند و چون دریوزگان و دروغزنان رفتار میکنند. دشوار است با آنان بر سفرهنشستن و دشوار است با آنان به نرمی گام برداشتن. خوشا دوزخی که از دوری آنان پرداخته باشند!