محسن توحیدیان ▪️
▪️ در نوجوانی یکی از نخستین شعرهایی که دنیای مرا دگرگون کرد، شعر «شب برفی در کنار جنگل» رابرت فراست بود. آن شعر خندقی بود که زمانه بر سر راهم کشیده بود. شعری ساده، مخوف و تکاندهنده که میتواند هرکسی را تا همیشه به ابهاماتش دچار کند؛ مردی تنها در ظلمانیترین غروب سال در راه رفتن به خانه به همراه کرهاسبش در کنار جنگل تاریک و دریاچهی یخزده ایستاده است و به خودش میگوید به گمانم این جنگل را بشناسم و بدانم که خانهاش کجاست… جنگل با نوایی مرموز و هوشربا او را که بین دریاچهی یخزده و جنگل برفی ایستاده است به درون میخواند اما کرهاسب با تکاندادن زنگولهاش او را از رفتن باز میدارد. کرهاسب نماد عقل زمینی و معاشاندیش و جنگل نماد پیچیدهای از مرگ است. کرهاسب به او هشدار میدهد که پا به درون جنگل نگذارد و به جایش با او به خانه و طویلهی گرم برود تا شب زمستانی دلانگیزی را به صبح برسانند.
▫️ حالا هجده سال است که بین دریاچهی یخزده و جنگل خاموش ایستادهام و به آوای غریب اعماق گوش میدهم. صدایی که تنها با یک کلمه شکل گرفته است. کلمهای که آناتِ لذت، مرگ، عبور، ارگاسم و سفر را میسازد: «بیا».
شعر با چهار سطر باشکوه تمام میشود:
The woods are lovely, dark and deep
But I have promise to keep
And miles to go before I sleep
And miles to go before I sleep
جنگل، خواستنی، تاریک و ژرف است
اما من وظایفی دارم که باید به آنها بپردازم
و فرسنگها راه را پیش از آنکه به خواب فرو روم بپیمایم
و فرسنگها راه را پیش از آنکه به خواب فرو روم بپیمایم.
باری، هنوز بر لبههای این دریاچهی یخزده و در پیشگاه این جنگل دهانگشاده به اسرار ایستادهام و به صدای دعوتگرش گوش سپردهام. کرهاسب با طناب نقرهای نوتیفیکیشنها، هشدارها، نامهها، قبضها و اسناد پوچ زندگی روزانه مرا در کنار خودش نگه داشته است و کسی، شاید به قول آنا آخماتوا، «همان که در گوش دانته دوزخ را خوانده است» آنسو به انتظارم ایستاده است و از سکوت طولانیام آزرده نمیشود. جنگل هنوز هم خواستنی، تاریک و ژرف است.