کیومرث منشیزاده ▪️
شعر پاپیون ذهن است، علت «موجده» پاپیون وصول به زیبائیست. زیبائی کار است و کار زائیدهی کارمایه و کارایی کارمایه هر چه بیشتر باشد به کار شدیدتر و زیباتری میانجامد و چه بگویم که همهی ما شاهد کار زشتی که E= MC2 در هیروشیما کرده بودهایم.
انسانی نیست که کسی را به خاطر کفشهای پاره یا شلوار وصلهدار سرزنش کنیم، در حالی که کسی را با پاپیون شل و ول که احتمالا سالاد الویه هم رویش ریخته باشد نه تنها میباید سرزنش کرد، بلکه باید چندنفری را هم اجیر کنیم که به حالش گریه کنند. زیبائیشناسی تابعی است از متغیر عرض جغرافیائی، زیبائیشناسی هرچه از استوا به طرف قطبین پیش برویم بیشتر معطوف به تعادل است و چنین است که چرنیشفسکی آن را آنطور که میبیند! در حالی که زیبائی میتواند – معلول عدم تعادل باشد. علت زیبائی خرگوش و روباه در قیاس با گرگ و شغال، عدم تعادل گوش خرگوش و روباه است. زیبائیشناسی از نظر فلاسفه، اقلیم «بحرالروم» تابعی است از متغییر «نفع» فیالمثل زیباترین چشم، چشمی است که قادر باشد تا دوردستهای دور را ببیند، مثل چشم عقاب و صدای زیبا، صدائی است با بیشترین استعداد در گوشنواز بودن. زیبائیشناسی در «بودیسم» معطوف به آسایش و آرامش و فراغت است و بیخیالی. بوداییها مجسمهی بودا را ُشل و ول و شکمگنده میسازند که فیالواقع نمادی از لختی و بلاتکلیفیست. زیبائی معلول انرژی است، اگر به پرش اسب از روی مانع توجه کنیم و از آن فیلمبرداری کنیم و اسلوموشن راببینیم، میبینیم که زیباترین حالت اسب در لحظهئیست که میرود، پرش کند و نازیباترین حالت اسب وقتی است که سمش با ز مین تماس پیدامیکند. به همین ترتیب، زیبائی رکن اصلی شعر نیز هست و همینطور دیگر هنرها. یکی گفته است:
مشکی از اشک به دوش مژده دارم شب و روز
داده عشق تو به من منصب سقائی را
تصور نگاری که روی مژهاش مشکی باشد (با پاهای آن حیوان زبان بسته) پشت خواننده را میلرزاند، یکی دیگر هم گفته است:
کبوتر بچه بودم مادرم ُمرد
مرا دادند به دایه، دایه هم ُمرد
مرا با شیر بز تیمار کردند
زد ُو بز نفله شد بزغاله هم ُمرد …!
این نمیدانم شعر! به تمامی ضد زیبائی است نه بهخاطر القاء مرگ بلکه به علت فضای (آیا شعر) شیخ سعدی میفرماید:
در سایهی قامت تو میراد
هر سرو و چمن که بر لب جوست
این شعر با وجود «میراد» شعری لبریز از طراوت و زیبائی است. خواجه حافظ میفرماید:
بر لب بحر فنا منتظریم ای ساقی
فرصتی دان که ز لب تا به دهان اینهمه نیست
که با وجود القای مرگ که نازیباست، زیباست. دیگر همو بفرموده است:
به روز حادثه تابوت ما ز سرو کنید
که مردهایم ز داغ بلندبالائی
که افقی بودن تابوت و عمودی بودن سرو، شعر را تا حد غیر ممکن، شعر کرده است و زیبا. شاعر خوب کسی است که با شعرش زندگی کند و از یاد نبرد که شعر باید مخاطب خاص داشته باشد مخصوصن برای کسی که میگوید: پدرم ُمرد او حرفش را قطع میکند و بر و بر توی چشمهای مخاطب نگاه میکند و گوش به زنگ مینشیند که مخاطب بیچاره بگوید: خدا رحمتش کند!تا او هم بتواند بگوید: خدا رفتگان شما را بیامرزد (فناتیک بودن را میبینید؟) نباید حرف زد چرا که به چنین متلکی اگر بگویی که بلاهت آموزش است– در همین دنیا– قهر میکند و میرود و پشت سر تو حرف میزند. حکایت شاعر و مخاطب خاص حکایت «نه شیر و نه دیدار عرب است» انسانیت حکم میکند که ما به حرف همگان گوش بدهیم ولی اگر انسانیت حکم کند که برای هم حرف بزنیم، من میگویم این انسانیت انسانی نیست چرا که شاعر که نمیخواهد رئیس جمهور بشود و یا نمیخواهد دل همه را به دست بیاورد. به هر حال همانطور که گفتیم، شعر پاپیون ذهن است علت «موجدهی» پاپیون وصل به زیبایی است و این گفته که: «دروغترین شعر، زیباترین آن است» یک حقیقت زیبا و پر از امکان است برای شاعرانی که قصد دارند شعرشان را با واژههای امروزی بنویسند و قطعا به مزاج کسانی که چپقشان را بر پر شالشان میزنند، خوش نخواهد نشست.