محسن توحیدیان ▪️
• باشلار میگوید:
«تنها آنکس که میتواند چنان در خود جمع شود که کمترین جا را بگیرد، حیاتی ژرف دارد.»
• این طنین دایره است که در بشقابِ گردان محو میشود. برای عبور از آینه، اگر ملازمان اندکی آسانگیر باشند و بعد از ظهری دلپذیر باشد، هیئت ژوری به شکستن فرمان میدهد. اگرنه، راز سربسته در اتاقهای دلگیر باقی میماند و چارهای جز بازگشت نیست. اگر روی چمنهای روشن و یکدست با او خدانگهدار بگویند، روی دستمال سفیدش اشکی میفشاند، اما اگر او را در سایه و در محاصرهی سارقان کلمات بگذارند، او نام دیگری دارد؛ دو دایره، لرزان روی سینهاش و دو دایره در چشمهای میشی. همه میدانند که او روی لبهای ایستاده که به او فرصت فرمانپذیری یا سکوت نمیدهد. به هرکدام از جهتهای سرگردان که رو کند، گوشهی دامن صورتیاش چرک میشود. هر لرزش سادهی لبهای او، تبریزیها را به عاقبتِ ایستادن نگران میکند. هر اشارهی دیگری به خانهی بلندمرتبه، شامهی سگها را به او تیز میکند. ابزارهای زندگی را از لابهلای کرتها برمیدارند و تا کسی بتواند به آنها از وزش نسیم تابستان بگوید، در پیچ جادههای مدور دور شدهاند. او به آواز آنها و دود سیگارشان که نازک و نازکتر میشود گوش میدهد. سر میجنباند اما دیگر مهلتی برای بدرود نیست. دایرههایی که زیر لباسش لرزان بودهاند، با شکلهای هراسان یکی میشوند. یک راه، سه چهار گنجشک تشنه و سرگردان، قاطری که مردد است و خانهای که در چمنزار روشن پایین میرود.
• موسیقی، ایدهی طبیعت برای آشناییزدایی از حقیقتِ صوت است. هروقت گمان میبرم که صداها بیش از اندازه بیمعنا و نازک شدهاند، سراغ موسیقی میروم. وقتی کلمات یا صدای یکنواخت موتورها، مرا به بودن آگاه میکنند، سر به رقص موسیقی میدهم. قطعهی «چکاد»، آن موسیقی هولانگیز پرویز مشکاتیان که کوبیسم رشکبرانگیزی از دستگاههای موسیقی ایرانی است، قطعهای از شوپن، همان که شیطانِ من به مکعبهای ناهموار و دشتهای سوخته بود، ویولون آنه سوفی موته، همان که عادات لردبسته را زیر و رو میکند، قطعهی «طرقه»ی کیهان کلهر که گندمزاران برشتهی هفت آسمان است، سبکباری موسیقی آتاهوالپا یوپانکی یا شکوه آواز شجریان در چهارگاه، هستیِ ناگوار را در سحرگهان تاریک ممکن میکند. چنین است کشیدن بار ناگزیر در صحاری هولانگیز، وگرنه پتک بیوزن صدا، هر بنای استواری را پست میکند.