محسن توحیدیان ▪️
منظرهی دریا با کوسهها و رقصندهها نمایش بسیار سادهای است؛ دختری گمکردهراه و نیمهمغروق، خودش را در نشیمن خانهی نویسندهای جوان و تنها پیدا میکند در حالی که در پتویی پیچیده شده و نمیداند کجاست. این آغاز آشنایی غیر عادی «بن» و «تریسی» است. آدمهایی که به طور اتفاقی با هم آشنا شدهاند و میتوانند انتخاب کنند؛ با هم میمانند یا هرکدام به راهش میرود؟ این نمایشنامه با دستور صحنهی مختصر و دکوری ساده، ابتدا خواننده/تماشاگر را با سادگی فریبندهاش به درون میکشد و بعد که با فضا آشنایش کرد، سوالات دشوار و وضعیتهای پیچیدهای را برایش طرح میکند. تریسی دختری نیمهویران با گذشتهای پرآشوب در خانهی جوان نویسندهای چشم باز کرده که برخلاف مردهای بیشماری که در زندگیاش دیده است، نه به او طمع دارد، نه او را از خودش میراند و نه در سر سودای قهرمانی و افتخار دارد. بن مرد آرامی است که ورود تریسی به زندگیاش را با نوعی شکیبایی و گذشت غیرعادی پذیرفته است و نمیخواهد او را از دست بدهد. تریسی اما سرشار از نابهنجاری و تردید است. او نمیتواند خلوص کورکنندهی شخصیت بن را در مجالی کوتاه که یک شب و چند ماه طول میکشد، باور کند. او در هر رفتار سادهی بن به دنبال آن رفتارهای طمعکارانهای است که در تمام زندگی نابهسامانش با آنها شرطی شده است. هر محبت بیدریغ بن از دید او نوعی پهنکردن دام و یا نوعی احساس ترحم زودگذر است. او با تمام وجود اطمینان دارد که بن نیز چون مردهای دیگر پس از مدتی او را به خود میگذارد و میرود و یا از نگاهی دیگر، تریسی خود را لایق پاکبازی بن نمیداند.
شخصیت بن بسیار پیچیدهتر از تریسی است؛ او نویسندهای است با رفتارهای غیرمعمول تیپ خودش. جوانی شلخته و سودایی که تنهایی و خلوت گزیده است. کتابداری که آرزوی نویسندهشدن دارد اما رمان نیمهنوشتهاش را در یخچال خانهاش نگه میدارد. یخچال، نماد سادهی انجماد، آرمان و ایدهی بن را در خودش منجمد کرده است تا زمانی که بن دوباره تصمیم بگیرد سراغش برود. آرمانی نیمهزنده-نیمهمرده که میتواند زنده باشد، اما برای زندگی، ارادهی بن را میخواهد. این تمثیل، خلاصهی زندگی بن است. خواننده نیز در برابر بن، کمابیش در جبههی تریسی است. او نیز چون تریسی منتظر است تا بن بالاخره آن وجه قراردادی خودش را نشان بدهد؛ در تاریکی اتاق به تریسی حمله کند، او را به وعدهای اغوا کند و یا هنگامی که از او سیر شد از خانه بیرونش بیندازد. اما هیچکدام نمیدانند که بن از زندگی چه میخواهد و چرا باید این دختر مرموز و عصبی را با آن گذشتهی مجهول و پرحادثه برای ادامهی زندگیاش انتخاب کند.
تریسی بسیار میکوشد تا با نمایاندن چشمههایی از زندگی گذشتهاش که زندگی یک دختر هرجایی و آواره است، آستانهی مهربانی بن را بیآزماید. او که بن را مردی دلخواه میبیند، میخواهد این آخرین تکیهگاه را به هولناکترین ضربهها بسنجد که اگر فرو ریخت، رهایش کند و به راه خود برود. اما بن فرو نمیریزد و حتی وقتی تریسی از همخوابگیهایش با مردهای زمخت و نخراشیده میگوید، بن با آخرین توان ایستادگی میکند. حتی هنگامی که تریسی در کمال بیانصافی میرود و بچهی بن را سقط میکند، بن که آشکارا بر خود لرزیده و از درون به مخروبهای تبدیل شده است، عشق تریسی را از همهچیز بالاتر میبیند. صحنهی آخر میتواند آغاز یک زندگی مشترک باشد.
منظرهی دریا با کوسهها و رقصندهها نمایش یک وضعیت ساده و پیچیدهی انسانی است. در چشمانداز دریا که همهچیزی در تلاطم و آمد و رفت است، انسانها به سادگی هرچه تمام با یکدیگر آشنا میشوند و تا دندههای پذیرش و اعتمادشان را در هم چفت کنند، به هزار راه یکدیگر را محک میزنند. آنها میتوانند در مهیبترین توفانهای احساسی با هم بمانند و هم میتوانند به چشم بر هم زدنی راهشان را جدا کنند.
دان نیگرو درسخواندهی رشتهی هنر در دانشگاه ایالتی اوهایو و کارشناس ارشد کارگاه نمایشنامهنویسی دانشگاه لوا است. نمایشنامهنویسان مورد علاقهی او، شکسپیر، هارولد پینتر، پیتر بارنس و تام شپارد و شاعران و نویسندگان محبوبش، ویلیام باتلر ییتس، جیمز جویس، تی.اس.الیوت، ویلیام فاکنر، مارسل پروست و خورخه لوئیس بورخس هستند.