محسن توحیدیان ▪️
مصرع «خاک خونآلود ای باد به اصفاهان بر» را انوری از عمعق بخاری تضمین کرده است. در قصیدهی مشهور «به سمرقند اگر بگذری ای باد سحر / نامهی اهل خراسان به بر خاقان بر» که شکایتنامهی مردم خراسان به سلطان رکنالدین محمود والی سمرقند است از ستم غزها. اما در آنچه از عمعق بخاری بهجا مانده است، این مصرع که باید مطلع قصیدهای بوده باشد نیامده است. در چرایی گمشدن این قصیده، تاریخگذاران ادبی همان جملهی همیشگی را نوشتهاند: «به دست ما نرسیده است.» در شعر عمعق که بیشک استاد سخن است، آنچه بهدست ما رسیده چندان مجالی برای بروز اندیشهی انتقادی و سیاسی شاعر نیست. چند قصیده در مدح و چند بیت پراکنده، قطعه و رباعی انگشتشمار نمیتواند تصویری از جهان او به ما بدهد. گفتهاند که قصیدهی عمعق که انوری مصرعی از آن را برداشته، مرثیهای بوده است در مرگ دختر سلطان سنجر و همسر محمود پور محمد ملکشاه که سروده و به اصفهان فرستاده است. انوری این مصرع را در شکایتنامهی کمنظیرش در معنایی یکسره سیاسی بهکار گرفته است. سطری که میتواند فریاد دادخواهی ایرانیان در تمامی دورانهای اشغال و استبداد و ستم باشد چنان که امروز است و گویا در قرن ششم و پیش از آن نیز چنین بوده است و انوری آن را بهدقت در قصیدهاش توصیف کرده است:
«بر بزرگان زمانه شده خردان سالار
بر کریمان جهان گشته لئیمان مهتر
بر در دونان احرار حزین و حیران
در کف رندان ابرار اسیر و مضطر
شاد الا به در مرگ نبینی مردم
بکر جز در شکم مام نبینی دختر!
بر مسلمانان زآن نوع کند استخفاف
که مسلمان نکند صدیک از آن با کافر
…
آخر ایران که از او بودی فردوس به رشک
وقف خواهد شد تا حشر بر این شومحشر
سوی آن حضرت کز عدل تو گشتهست چو خلد
خویشتن زاینجا کز ظلم غزان شد چو سقر
هرکه پایی و خری داشت به حیلت افکند
چه کند آنکه نه پای است مر او را و نه خر»
عمعق شاعر دربار آل افراسیاب در بخارا بوده و نزد همگان مردی محتشم و امیر و در کار شاعری نمونه چنان که پس از او شعر و سخن او را سنجه میگرفتهاند و شاعران کوشیدهاند هنر سرایش خود را به کار او نزدیک کنند. برای نمونه اثیرالدین اخسیکتی میگوید:
«موکب شعر مرا ز فر مدیحت
مقرعهزن گشت صد رشیدی و عمعق»
مقرعه یعنی تازیانه. شعر خودش را از بسیاری شکوه به پادشاهی تشبیه کرده که موکب دارد و کسانی که در این موکب تازیانه دارند و میرانند، رشیدی سمرقندی و عمعقاند. آنهم نه یکی و دوتا که صد شاعر چون این دو.
سراجی سکزی میگوید:
«کرمپناها گر جان به عمق آید باز
به گاه مدح تو تحسین کند مرا عمعق»
یا فریدالدین اسفراینی گفته است:
«هزار مطرب داری به از خیاره و مکرم
هزار شاعر داری به از رشیدی و عمعق»
و انوری در تضمین از عمعق، او را «استاد سخن» میخواند:
«بدانگونه که استاد سخن عمعق گفت:
خاک خونآلود ای باد به اصفاهان بر»
از عمعق چون دیگر شاعر همدورهاش رشیدی چندان به ما نرسیده است که گویا شمار شعرهای آنها بیشتر بوده است و دربارهی عمعق دست کم میتوان گفت گونهگونی در درونمایه و موضوع داشته است. دولتشاه سمرقندی در تدکرةالشعرا عمعق را ستوده است که مینویسد:
«استاد رشیدالدین وطواط سخنان او را در حدایقالسحر به استشهاد میآورد و معتقد اوست.» که نشان از تایید رشید نیز دارد که او را در جایی دیگر، «ید بیضای مرثیهگفتن» خوانده است. آنچه از عمعق بهجا مانده بیشتر در همین حدايقالسحر و همچنین لبابالباب محمد عوفی است که سعید نفیسی آن شعرها را در مجموعهای گرد آورده و باقی همه در توفانهای نابودگر تاریخ ایران از میان رفته است. شاعری که میگوید:
از واقعهی روزِ پسین میترسم
از حادثهی زیرِ زمین میترسم
گویند مرا از چه سبب میترسی؟
از مرگ گلوگیر چنین میترسم
هر دیده که عاشق است، خوابش مدهید
هر دل که در آتش است آبش مدهید
دل از بر من رمید از بهر خدای
گر آید و در زند جوابش مدهید
تا بود همیشه خون روان بود از دل
وین بیشه تمام ارغوان بود از دل
بر هر سر خار صد نشان بود از دل
با این همه عشق سرگران بود از دل
با یارم اگر نیست ره دیداری
آرید به بالین منش یک باری
تا گر من خستهدل نبینم رویش
او خستهی خویش را ببیند باری
یک دم نشود که دردم افزون نکنی
چون عادت خویت این بود چون نکنی
دلداری من یقین که داری در دل
لیکن نکنی تا جگرم خون نکنی