در تاریخنگاری کلاسیک ایرانی هرجا سخن از زرتشت است، کلام به نَفرین و ناسزا آلوده است. نویسندگانی که از زیر دامن تازیان بیرون آمده و از زنجیرهی تاریخ پیش از خود به درازای چندین قرن گسستهاند، چندان در نارواگویی به زرتشت کوشیدهاند که خواننده انگشت به دهان میماند. در کتابهای این تاریخنویسان ابن فلان از زرتشت نشانی نیست و اگر هست اشارههایی اندک است بر مایهی همان روایتها. در تاریخی که کردهاند، هرجا پارهای پیدا نکردهاند، به افسانه و متل زدهاند و خواننده باید نیک میبداند که این شیخان و تاریخنویسان استاد، پسِ دیواری بس بلند از ویرانگری و تباهی تاریخ ایران ایستادهاند. در تاریخ بشر نیست مردمی که ستایندهی ویرانگران سرزمین خود و ویرانگر کاخهای بلند فرهنگی خود باشند اما ایرانیان چنیناند و در این کتابها، زرتشت، این نخستین فیلسوف جهان را چنان نبشتهاند که اگر مغول و ترک و تازی را قلم و اندیشه بود نمیتوانست در خوارداشت اندیشمندی چون او به این پایه برسد. زرتشت را که میلز دربارهاش مینویسد:
«زرتشت برای ما سخنانی آورده که هر هجای آن از فکر انباشته است. فشردگی فکر در آن بهاندازهای است که مانند ندارد. این دستورهای سه هزار سال پیش، امروز ما را از بندها رهایی میبخشد. حقناشناسی است اگر آنها را نادیده بگیریم یا پنهان سازیم… حق داریم و میتوانیم به آزادی بگوییم که اوستا کهنترین سند دین درونی است که جوینده و آزمایندهی منش و گفتار و رفتار نیک است… زرتشت خدایی را به ما میشناساند که صفتهای نیکش گرداگرد او را گرفته و او را در بند گذارده و از این راه، ذات خدای بزرگ را از گناه روانساختن بدی رهایی داده است. پس خدای نیک او، تنها در منش از همه بدتر است، نه در توانایی بیبند مادی که هستی را درهم ریزد و آیین نهادهی خود را تباه سازد. این کوشش بزرگ برای نگاهداشت آزرم خدا بود. شگفت فکری است برای آن زمان و شگفت است برای همهی زمانها اگر بتوانیم چشمان خود را برای دریافت آن باز کنیم… اوستا کهنترین جویندگی معنوی را در بر دارد و از نظر نفوذ بیاندازهای که در خداشناسی یهودی و مسیحی داشته، در پرداخت دین و ساخت سرنوشت روان آدمیان اثر برنده و کاری دارد. هرگز کسی به هیچ زبانی، بلندی شگرف این کهنترین تکههای اوستا (گاهان) را رد نکرده است. کجا در فکر آدمی چنین بلندی و شکوهی یافت شده است؟»
یکی از نمونهها بلعمی است که گسسته از زنجیرهی تاریخ باستان، زرتشت را تا پایهی مردی تبهکار و جادوی پایین میکشد. مینویسد:
«آنگاه چون گشتاسب به ملک اندر بنشست داد و عدل گسترد و جهان را از مشرق تا مغرب آبادان کرد و دین آتشپرستی داشت و هیچ ملک دین گبرکی را چندان نصرت نکرد که او کرد و مر مغان را یکی پیغامبر است که ایشان او را زردشت خوانند. و ایدون گویند که این دین مغی او نهاد ایشان را، و ایدون دعوی کرد او که من پیغمبرم و آتش پرستیدن ایشان را صواب نمود و خواهر و مادر به زنی کردن و ختنه ناکردن و می خوردن و جهان آباد کردن و شریعتهای مغان او نهاد و خویش را به بول گاو شستن. و این زرتشت به روزگار گشتاسب بیرون آمد و مردی بود پیس، و از شاگردان عزیر بود به اصل اندر عزیر را مخالف شده بودست. تا عزیر او را دعای بد کردست که خدای تعالی او را علامت خلق گرداند و خدای عز و جل او را پیسی داد و بنی اسرائیل او را از بیتالمقدس و از میان خویشتن بیرون کرده بودند و به زمین عراق آمد و از عراق به زمین مشرق آمد و به در گشتاسب ملک شد و پیغمبری دعوی کرد و ایدون نمود که مرا خدای زی تو فرستاد که این دین آتش که همیپرستی بپسندید از تو و مرا به تقویت این دین فرستاد تا دین گبرکی بپرورم و شریعتهای آن روشن کنم. و این زردشت مردی بود که در اول در آن مدت که شاگرد بود، از آن ارمیای پیغمبر، ز او علامتها دیده بود. و نیز چیزی از شعبده و سحر اندر کتب قدیم به دست وی افتاده بود و آن علم بخوانده بود و بدانسته و کتب نیز نجات تصانیف اوست و شاه گشتاسب چون او را بدید بدو بگروید و شریعت مغی بر خلق روا بفرمود.» (تاریخ بلعمی، برگ ۴۶۰)
و
«سی سال گذشته بود که زردشت به نزدیک وی آمد، آنگه ده سال دیگر پادشاهی کرد و این زردشت چون به نزد او تمکین یافت و دانست که در دل او قرار گرفت و بدو بگروید، دعوی کرد که از آسمان بدو وحی همی آید. گشتاسب دبیران بنشاند تا آنچه زردشت میگفت که از آسمان به من وحی آمده است مینبشتند به آب زر و پوستهای گاو را پیراست و از آن قرطا کرد و مصحفها ساخت.» (تاریخ بلعمی، برگ ۴۶۱)
در ترجمهای که از طبری کرده است، گویا روایتهایی را از کتابهای دیگر آمیخته است وگرنه طبری در پیدایی زرتشت این ریزهکاریها را ندارد:
«ظهور زرتشت که مجوسان وی را پیامبر خویش میپندارند، در روزگار گشتاسب بود. جمعی از علمای اهل کتاب زرتشت را اهل فلسطین و خادم یکی از شاگردان ارمیای نبی میدانستند. زرتشت به ارمیای نبی خیانت کرد، دروغ گفت و مورد نفرین ارمیا واقع شد. لک و پیس گرفت و به دیار آذربایجان رفت و دین مجوس را بنیاد نهاد و از آنجا پیش گشتاسب در بلخ رفت و دین خویش را به وی عرضه کرد. گشتاسب آن را پذیرفت و مردم را به قبول آن وادار کرد و بر سر این کار از رعیت خود بسیار کس بکشت تا دین زرتشت را پذیرفتند.» (تاریخ طبری، جلد ۲، برگ ۴۵۶)
و پور شادی اسدآبادی در مجمل مینویسد:
«پادشاهی گشتاسب صد و بیست سال بود. اندر اول عهد او زردشت پیش وی آمد و دعوت کرد و آتش پرستیدن فریضه کرد و دین مغی بنهاد و شعبدهها نمود تا گشتاسب او را بپذرفت و گویند برهنه بر قفا بخفت و بفرمود تا ده رطل روی بر درجهای بوته بگداختند و بر سینهی وی ریختند خوار خوار، و آن جایگاه بر دانه دانه بیفرد که هیچ موی و اندامش نسوخت و حمزهی اصفهانی این مرد را آزرباد همی خواند در عهد ساسانیان و خدای داناتر بدان.» (مجملالتواریخ و القصص، برگ ۱۳۴)
که نشان میدهد با اینکه به منابع بسیاری دسترسی داشته اما چون گذشتگانش همان روایت درهم و نامفهوم را از پیدایی زرتشت نوشته است.
و ابن محمود همدانی، این نویسندهی بااستعداد قرن ششم در عجایبنامه مینویسد:
«و زرادشت راسالمجوس بود و از بلخ بود. دعوی پیغامبری میکرد و گفت «به کوه سبلان ملکی به من میآید.» و فتنهی وی در عالم بماند و ملت گبری ظاهر کرد و خلقی بسیار تابع وی شد. گویند اول که زرادشت ظاهر شد، حقهبازی کردی. وی را پیش رستم زال آوردند. حقهبازی بکرد شگفت. رستم وی را چیزی بداد. چون کارش بالا گرفت، دعوی نبوت کرد و آتشپرستی بنهاد. ملوکان تابع وی شدند مگر رستم زال. گفت «من دیدم که او ابتدا حقهبازی میکرد و مشعبدی. من نبوت وی را تصدیق نکنم.» (عجایبنامه، برگ ۴۵)
ابن محمود تاریخ نگار نیست اما یادکرد او از زرتشت بر سنت تاریخنگاری کلاسیک ایرانی است که از آدم و حوا آغاز میکنند و به شاه زمانه میرسند. از عجایبالمخلوقات روزگار یکی خود اوست که کتیبهی گنجنامه را در شهرش همدان ندیده و عجایب سرزمینهای دیگر را نوشته و همین نویسنده چنین روایت شگفتی را از زرتشت و دیدار او با رستم زال داده است که جای دیگری پیدا نمیشود.
تنها در شاهنامهی فردوسی است که زرتشت سیمایی نیک و آسمانی دارد. مردی روشنروان، دانا و داننده، با رای و تدبیر که نمایندهی نیکی و آبادی و زندگی است. رفتن او نزد گشتاسب را از سخن دقیقی آورده است اما در داستانهای دیگر چون داستان بهرام یا اسفندیار از او به نیکی یاد کرده است. دست کم پیامبری او را پذیرفته است و از پایه او را جادوگر و تبعیدی و دروغگو نخوانده است.
در داستان بهرام گور میگوید:
«به نام خداوند زردشت گفت
که بیرون گذاری نهان از نهفت
ز پستان گاوش ببارید شیر
زن میزبان گفت کای دستگیر
تو بیداد را کردهای دادگر
وگرنه نبودی ورا این هنر
ازان پس چنین گفت با کدخدای
که بیداد را داد شد بازِ جای
تو با خنده و رامشی باش زین
که بخشود بر ما جهانآفرین»
و
«یکی نامه بنویس با مهر و داد
که بهرام بنشست بر تخت شاد
خداوند بخشایش و راستی
گریزنده از کژی و کاستی
که با فر و برزست و با مهر و داد
نگیرد جز از پاک دادار یاد
پذیرفتم آن را که فرمان برد
گناه آن سگالد که درمان برد؟
نشستم برین تخت فرخ پدر
بر آیین طهمورث دادگر
به داد از نیاکان فزونی کنم
شما را به دین رهنمونی کنم
جز از راستی نیست با هرکسی
اگر چند ازو کژی آید بسی
بر آن دین زردشت پیغمبرم
ز راه نیاکان خود نگذرم»